Wymogi stawiane pracom dyplomowym - Architektura krajobrazu - 2024

Uchwała nr 21/2023

Rady Programowej Kierunku Studiów Architektura Krajobrazu

z dnia 5 grudnia 2023 r.

w sprawie zaopiniowania Wymogów stawianych pracom dyplomowym na kierunku architektura krajobrazu

 

Na podstawie § 46 ust. 7 pkt. 8 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu (Załącznik do uchwały nr 318/2019 Senatu UPP ) Rada Programowa ustala, co następuje:

§ 1

Pozytywnie opiniuje Wymogi stawiane pracom dyplomowym na kierunku studiów architektura krajobrazu

§ 2

Załącznik nr 1 stanowi integralną część niniejszej Uchwały.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Głosowanie przeprowadzono w trybie zdalnym 5.12.2023

W glosowaniu wzięło udział 17 osób (na 25 uprawnionych), za opowiedziało się 17 osób, brak było głosów przeciwnych, brak głosów wstrzymujących.

Przewodnicząca Rady Programowej Kierunku Studiów Architektura Krajobrazu

dr hab. inż. arch. Agnieszka Wilkaniec

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 21/2023 Rady Programowej Kierunku Studiów Architektura Krajobrazu z dnia 5.12.2023

Wymogi stawiane pracom dyplomowym - architektura krajobrazu

  • § 1
  1. 1. Przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej jest warunkiem koniecznym przystąpienia studenta do egzaminu dyplomowego. Studenci studiów pierwszego stopnia wykonują pracę dyplomową inżynierską, a drugiego stopnia – pracę magisterską.
  2. 2. Temat pracy dyplomowej musi być zgodny z kierunkiem studiów, a praca może być realizowana w jednostkach naukowo-dydaktycznych Wydziału, także poza Wydziałem, a nawet poza Uczelnią.

Tematy prac zgłaszają:

  • • kierownicy samodzielnych jednostek naukowo-dydaktycznych,
  • • studenci,
  • • przedsiębiorcy lub inne instytucje zewnętrzne.

Kierownik samodzielnej jednostki naukowo-dydaktycznej zgłaszając tematy prac dyplomowych bierze pod uwagę prowadzone w jednostce badania, w tym projekty finansowane ze środków zewnętrznych, dorobek naukowy zatrudnionych w niej nauczycieli akademickich oraz możliwości techniczne i organizacyjne pozwalające na ich realizację.

Student może zgłosić własną propozycję tematu pracy dyplomowej i sposób jej realizacji,
w szczególności gdy planowana praca:

  • • nawiązuje do działalności w studenckim ruchu naukowym,
  • • związana jest z zakładem pracy, w którym student jest zatrudniony,
  • • odpowiada potrzebom działalności gospodarczej prowadzonej przez studenta lub jego rodzinę.

Inicjatywa studenta wymaga uzgodnienia z przyszłym promotorem i zgody kierownika jednostki.

Przedsiębiorca lub inna instytucja zewnętrzna może zgłosić propozycję współpracy
w zakresie realizowania prac dyplomowych samodzielnym jednostkom naukowo-dydaktycznym lub dziekanowi.

Z inicjatywą nawiązania współpracy z jednostkami zewnętrznymi w tym zakresie może również wystąpić dziekan lub kierownik samodzielnej jednostki organizacyjnej.

  1. 3. Praca dyplomowa powinna weryfikować osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia. Ponadto, powinna stanowić spójny, logiczny tekst, napisany poprawnie, językiem właściwym dla danej dziedziny/dyscypliny. Wymogi redakcyjne dotyczące prac dyplomowych znajdują się na stronie Wydziału w zakładce „Informacja dotycząca pracy dyplomowej studenta”.
  2. 4. Praca dyplomowa inżynierska jest samodzielnym, pisemnym opracowaniem o charakterze inżynierskim, obejmującym w szczególności:
  3. a) projekt zagospodarowania terenu z zakresu architektury krajobrazu, z odpowiednią dokumentacją graficzną i opisem,
  4. b) projekt rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego z odpowiednią dokumentacją graficzną i opisem,

oraz inne z zakresu architektury krajobrazu:

  1. c) waloryzację przyrodniczą obiektów architektury krajobrazu,
  2. d) projekt konstrukcyjny lub technologiczny, z odpowiednią dokumentacją i opisem.

Praca dyplomowa inżynierska nie powinna mieć charakteru literaturowego lub przeglądowego. Praca o charakterze projektowym powinna zawierać elementy, takie jak: koncepcję przedstawioną na mapie zasadniczej w skali, elementy projektu wykonawczego i kosztorysu, a także wizualizacje i przekroje. Powyższe elementy powinny być uwzględnione w rozdziałach dotyczących zastosowanych metod badawczych oraz wyników.

Praca dyplomowa inżynierska może być realizowana indywidualnie lub zespołowo (maksymalnie 3-osobowy zespół). W przypadku zespołowej realizacji pracy wymagane
jest jednoznaczne wskazanie dokładnego zakresu zrealizowanego przez każdego dyplomanta.

  1. 5. Praca dyplomowa magisterska powinna wykazać umiejętność definiowania
    i rozwiązywania problemów oraz korzystania z metod badawczych w danej dyscyplinie. Przedmiotem pracy może być m. in. wykonanie zadania badawczego, rozwiązanie problemu przestrzennego, opracowanie lub udoskonalenie metody badawczej/pomiarowej, itp. Powinna mieć charakter koncepcyjny, naukowo-badawczy oraz dowodzić pogłębionej wiedzy dyplomanta w zakresie kierunku kształcenia.

 

  • § 2
  1. 1. Układ pracy

Praca dyplomowa, zarówno inżynierska, jak i magisterska ma następującą strukturę:

Strona tytułowa

Spis treści

Wstęp i cel pracy

Przegląd literatury

Materiał i metody (w tym w zależności od pracy – opis teren badań i/lub zastosowane metody)

Wyniki

Dyskusja (obligatoryjna tylko w pracach eksperymentalnych)

Podsumowanie lub wnioski

Spis literatury

Streszczenie w języku polskim

Streszczenie w języku angielskim - Summary (w tym tytuł w języku angielskim)

Załączniki (ewentualnie)

Oświadczenia autora pracy (F4 i F5 ZR UPP nr 188/2019).

 

  • § 3

Propozycję układu pracy dyplomowej z zakresu projektowego – rewaloryzacji i „projektowania współczesnego” zamieszczono w załączniku nr 1.

  • § 4

Złożenie pracy w Dziekanacie

Praca przed złożeniem w Dziekanacie musi zostać sprawdzona przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym.

Student, po akceptacji promotora poświadczonej podpisem na stronie tytułowej, składa trzy egzemplarze pracy dyplomowej wraz z raportem JSA.

Praca inżynierska - obwoluta miękka, dwa egzemplarze wydruk jednostronny; jeden egzemplarz wydruk dwustronny, może być czarno-biały.

Praca magisterska – dwa egzemplarze – wydruk jednostronny, obwoluta twarda; jeden egzemplarz - wydruk dwustronny, może być czarno-biały, obwoluta miękka.

Student po złożeniu pracy w Dziekanacie umieszcza jej wersję elektroniczną w Wirtualnym Dziekanacie na swoim koncie (najpóźniej trzy dni przed terminem obrony).

 

 

 

 

 

  • § 5

Wymogi regulaminowe dotyczące prac dyplomowych

Procedurę dyplomowania określa Zarządzenia Rektora UPP nr 188/2019 z dnia 23 grudnia 2019 roku. Wymogi formalne dotyczące prac dyplomowych zawarte są w Regulaminie Studiów UPP § 48-50:

  • § 48
  1. 1. Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem zagadnienia naukowego, artystycznego lub praktycznego albo dokonaniem technicznym lub artystycznym, prezentującym ogólną wiedzę i umiejętności studenta związane ze studiami na danym kierunku, poziomie i profilu oraz umiejętności samodzielnego analizowania i wnioskowania.
  2. 2. Wykonana praca dyplomowa jest przedmiotem prawa autorskiego. Majątkowe prawo autorskie do pracy dyplomowej przysługuje Uniwersytetowi w zakresie objętym odrębnymi przepisami.
  3. 3. Warunki, którym powinna odpowiadać praca dyplomowa określa rada programowa kierunku studiów.
  4. 4. Prodziekan ds. studiów zatwierdza temat pracy dyplomowej, który powinien być ustalony nie później niż rok przed planowanym terminem ukończenia studiów.
  5. 5. Praca dyplomowa jest przygotowywana pod kierunkiem osoby, która posiada co najmniej stopień doktora.
  6. 6. Praca dyplomowa, przygotowana w języku polskim, zawiera streszczenie w języku angielskim.
  7. 7. Praca dyplomowa może być, za zgodą prodziekana ds. studiów, napisana w języku obcym, wówczas powinna zawierać obszerne streszczenie w języku polskim i streszczenie w języku angielskim. Recenzję takiej pracy należy przygotować w języku polskim i obcym
  8. 8. Jeżeli praca dyplomowa jest pracą pisemną, Uniwersytet sprawdza ją przed egzaminem dyplomowym z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego, który zapewnia wsparcie w zakresie przeciwdziałania naruszeniom przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
  9. 9. W przypadku gdy w pracy dyplomowej stanowiącej podstawę nadania tytułu zawodowego osoba ubiegająca się o ten tytuł przypisała sobie autorstwo istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu lub ustalenia naukowego, Rektor, w drodze decyzji administracyjnej, stwierdza nieważność dyplomu.
  • § 49
  1. 1. Student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową w terminie określonym przez prodziekana ds. studiów, nie później jednak niż:

1) do 31 stycznia – na studiach kończących się w semestrze zimowym;

2) do 30 czerwca – na studiach kończących się w semestrze letnim.

  1. 2. Prodziekan ds. studiów może przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej o 3 miesiące. W uzasadnionych przypadkach rada programowa kierunku studiów może ten termin przedłużyć o dalsze 3 miesiące.
  2. 3. W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową, która mogłaby mieć wpływ na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, prodziekan ds. studiów wyznacza osobę, która przejmie obowiązki związane z kierowaniem pracą.

 

  • § 50
  1. 1. Pracę dyplomową ocenia promotor i wyznaczony przez prodziekana ds. studiów recenzent. Recenzent musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora, jednak nie niższy niż promotora.
  2. 2. Ocena pracy dyplomowej jest średnią arytmetyczną wyliczoną z ocen: promotora i recenzenta. Średnia ta jest wpisywana do protokołu egzaminu dyplomowego.
  3. 3. W przypadku, gdy jedna z wystawionych ocen jest niedostateczna, prodziekan ds. studiów wyznacza dodatkowego recenzenta, którego ocena jest rozstrzygająca.
  4. 4. Ocena niedostateczna z pracy dyplomowej jest podstawą do skierowania studenta na powtarzanie semestru.
  5. 5. Recenzje pracy dyplomowej są jawne, za wyjątkiem przypadku, gdy przedmiot pracy jest objęty tajemnicą prawnie chronioną.

 

Załącznik nr 1 do dokumentu: Wymogi stawiane pracom dyplomowym z zakresu projektowego

 

PROPOZYCJA UKŁADU PRACY DYPLOMOWEJ / SPIS TREŚCI

PRACA TYPU PROJEKTOWEGO – REWALORYZACJA

PRACA SKŁADA SIĘ Z CZĘŚCI TEKSTOWEJ I GRAFICZNEJ

  1. WSTĘP
    • Cel i zakres pracy
  1. PRZEGLĄD LITERATURY

 

  • Źródła tekstowe
  • Źródła kartograficzne
  • Źródła ikonograficzne

(ogólna charakterystyka obiektów ogrodowych/parkowych z danej epoki, stylu, …. zasady projektowe,

elementy przestrzenne, ówczesne mody, trendy…)

Uwarunkowania przyrodnicze

dowolny układ i zakres podrozdziałów jednak zawierający:

  • położenie geograficzne
  • położenie geobotaniczne
  • położenie klimatyczne
  • klimat lokalny (nasłonecznienie, opady, wiatr)
  • rzeźba terenu (formy terenu i ich cechy)
  • warunki wodne i glebowe
  • flora i roślinność (potencjalna i rzeczywista)
  • fauna – ( np.: wybrane ssaki, ptaki, owady, gady, płazy)
  1. MATERIAŁ I METODY (schemat metodyki + opis tekstowy)

 

  1. WYNIKI:

4.1. Analiza historyczna obiektu (historia obiektu / rys historyczny obiektu)

4.2. Analiza materiałów archiwalnych (ikonograficznych i kartograficznych)

4.3. Dokumentacja fotograficzna obiektu (fotografie wraz z komentarzem)

4.4. Inwentaryzacja obiektu

4.5. Analiza dendrochronologiczna

4.5.1.   Struktura wiekowa

4.5.2.   Struktura gatunkowa

4.6. Analiza kompozycji przestrzennej (analiza przemian kompozycji, związki miarowe…)

4.7. Analiza powiązań widokowych

4.8. Analiza stanu zachowania obiektu

4.8.1.   Identyfikacja i stan aktualny elementów przestrzennych historycznej kompozycji

  • Architektura
  • Układ dróg
  • Układy i elementy wodne
  • Formy roślinne (szata roślinna)
  • Formy topograficzne (modelowanie / ukształtowanie terenu)

 

  • Koncepcja rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego/parku

4.9.1. Wnioski i wytyczne konserwatorskie

(dotyczące poszczególnych grup elementów przestrzennych kompozycji)

4.9.2. Założenia projektowe

4.9.3. Schemat funkcjonalno-przestrzenny (lub schemat przestrzenno-programowo-adaptacyjny)

4.9.4. Koncepcja rewaloryzacji – na mapie zasadniczej

4.9.5. Opis koncepcji rewaloryzacji (opis poszczególnych części programowych wraz z przykładami / propozycjami zastosowanej małej architektury)

  1. PODSUMOWANIE LUB WNIOSKI

 

  1. STRESZCZENIA

      Streszczenie w języku polskim, streszczenie w języku angielskim - Summary ( w tym tytuł w języku angielskim)

 

  1. LITERATURA / BIBLIOGRAFIA

 

  1. ZAŁĄCZNIKI:

 

dla etapu (zakresu) koncepcyjnego:

  • plansza – inwentaryzacja,
  • plansza – analizy graficzne (według zakresu powyżej),
  • plansza – koncepcja rewaloryzacji
  • plansza – rozwinięcia koncepcyjne (przekroje widokowe, detale koncepcyjne)
  • plansza – wizualizacje
  • plansza – projekt techniczny - całości lub fragmentu opracowania

PLANSZE prezentacyjne na Egzamin/Obronę – format 100 x 70 cm 

 

 

 

3 - Terminarz dyplomowania1 w roku akademickim 2024/2025

Terminarz dyplomowania1

w roku akademickim 2024/2025

 

na studiach stacjonarnych drugiego stopnia kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

(zatwierdzony przez RPKS Ogrodnictwo i RPKS Architektura krajobrazu)

Zakres i forma egzaminu dyplomowego na kierunku architektura krajobrazu - 2024

Uchwała nr 22/2023

Rady Programowej Kierunku Studiów Architektura Krajobrazu

z dnia 5 grudnia 2023 r.

w sprawie określenia zakresu i formy egzaminu dyplomowego na kierunku architektura krajobrazu

 

Na podstawie § 46 ust. 7 pkt. 4 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu (Załącznik do uchwały nr 318/2019 Senatu UPP ) Rada Programowa ustala, co następuje:

§ 1

Określa, przedstawione w załączniku, zakres i formę egzaminu dyplomowego na kierunku architektura krajobrazu w roku akademickim 2024/25.

§ 2

Załącznik nr 1 stanowi integralną część niniejszej Uchwały.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Głosowanie przeprowadzono w trybie zdalnym dnia 5.12.2023 r.

W glosowaniu wzięło udział 17 osób (na 25 uprawnionych), za opowiedziało się 17 osób, brak głosów przeciwnych, brak głosów wstrzymujących.

Przewodnicząca Rady Programowej Kierunku Studiów Architektura Krajobrazu

dr hab. inż. arch. Agnieszka Wilkaniec

 

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 22/2023 Rady Programowej Kierunku Studiów Architektura Krajobrazu z dnia 5 grudnia 2023 r.

Zakres i forma egzaminu dyplomowego na kierunku architektura krajobrazu

Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego jest:

- uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w planie studiów,

- uzyskanie niezbędnej liczby punktów ECTS,

- złożenie pracy dyplomowej w Dziekanacie i pozytywne oceny tej pracy oraz dostarczenie raportu po wprowadzeniu pracy do systemu JSA,

- umieszczenie pracy w Uczelnianym Repozytorium Prac Dyplomowych.

Egzamin dyplomowy kończący studia pierwszego stopnia odbywa się przed komisją powołaną przez prodziekana ds. studiów, w której skład wchodzi przewodniczący i nie mniej niż dwóch egzaminatorów. Przewodniczącym komisji jest prodziekan ds. studiów lub wyznaczony przez niego nauczyciel. Egzamin inżynierski jest egzaminem ustnym, w trakcie, którego student odpowiada na trzy wylosowane pytania z zakresu tematyki związanej z grupą inżynierską, wybraną przez niego na piątym semestrze studiów. Przed częścią zasadniczą egzaminu student przedstawia swoje osiągnięcia związane z realizacją pracy inżynierskiej.

Egzamin dyplomowy kończący studia drugiego stopnia odbywa się przed komisją powołaną przez prodziekana ds. studiów, w której skład wchodzi przewodniczący, opiekun pracy magisterskiej oraz co najmniej dwóch egzaminatorów, w tym recenzent. Przewodniczącym komisji jest prodziekan ds. studiów, w wyjątkowych sytuacjach prodziekan może wyznaczyć innego nauczyciela. Egzamin magisterski jest egzaminem ustnym. Obejmuje dyskusję nad pracą oraz egzamin z zakresu tematyki związanej z modułem wybranym przez studenta podczas rekrutacji na II stopień studiów. Student odpowiada na trzy wylosowane pytania.

Egzamin dyplomowy odbywa się w języku, w którym prowadzone były studia. Na uzasadniony wniosek studenta, egzamin dyplomowy może odbyć się w innym języku.

Student lub promotor mogą wnioskować o przeprowadzenie otwartego egzaminu dyplomowego.

Terminarz dyplomowania dla osób kończących studia w roku akademickim 2021/2022 na kierunku ogrodnictwo studia stacjonarne pierwszego stopnia Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

 Terminarz dyplomowania

dla osób kończących studia w roku akademickim 2021/2022

na kierunku ogrodnictwo

studia stacjonarne pierwszego stopnia

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

 

Działanie

Termin do:

1. Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

27 listopada 2020 r.

2. Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej w dziekanacie.

14 stycznia 2021 r.

3. Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

22 stycznia 2021 r.

4. Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

29 stycznia 2021 r.

5. Sprawdzenie pracy przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

przed złożeniem pracy w dziekanacie

6. Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz z raportem JSA.

do 14.01.2022 r., ale nie później niż 2 tyg. przed planowanym egzaminem dyplomowym

7. Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

nie później niż 3 dni przed planowanym egzaminem dyplomowym

8. Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

31 stycznia -

- 11 lutego 2022 r.

 

[1] Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Terminarz dyplomowania dla osób kończących studia w roku akademickim 2021/2022 na kierunku Architektura krajobrazu studia stacjonarne pierwszego stopnia Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 8 /2020 Rady Programowej Kierunku Studiów Architektura Krajobrazu z dnia 29 września 2020r.

 

Terminarz dyplomowania

dla osób kończących studia w roku akademickim 2021/2022

na kierunku Architektura krajobrazu

studia stacjonarne pierwszego stopnia

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

Działanie

Termin do:

1. Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

27 listopada 2020r.

2. Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej w dziekanacie.

14 stycznia 2021r.

3. Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

22 stycznia 2021r.

4. Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

29 stycznia 2021r.

5. Sprawdzenie pracy przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

przed złożeniem pracy w dziekanacie

6. Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz z raportem JSA.

do 14 stycznia 2022r., nie później niż 2 tyg. przed planowanym egzaminem dyplomowym

7. Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

nie później niż 3 dni przed planowanym egzaminem dyplomowym

8. Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

31 stycznia -

- 11 lutego 2022

 

[1] Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Zakres i forma egzaminu dyplomowego - ogrodnictwo

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 8/2021 Rady Programowej Kierunku Studiów Ogrodnictwo z dnia 29 września 2021 r.

Zakres i forma egzaminu dyplomowego na kierunku studiów ogrodnictwo

 

Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego jest:

- uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w planie studiów,

- uzyskanie niezbędnej liczby punktów ECTS,

- złożenie pracy dyplomowej w Dziekanacie i pozytywne oceny tej pracy oraz dostarczenie raportu po wprowadzeniu pracy do systemu JSA,

- umieszczenie pracy w Uczelnianym Repozytorium Prac Dyplomowych.

Egzamin dyplomowy kończący studia pierwszego stopnia odbywa się przed komisją powołaną przez prodziekana ds. studiów, w której skład wchodzi przewodniczący i nie mniej niż dwóch egzaminatorów. Przewodniczącym komisji jest prodziekan ds. studiów, w wyjątkowych sytuacjach prodziekan może wyznaczyć innego nauczyciela. Egzamin inżynierski jest egzaminem ustnym, w trakcie, którego student odpowiada na trzy wylosowane pytania z zakresu tematyki realizowanej w grupie inżynierskiej, wybranej przez niego na piątym semestrze studiów. Przed częścią zasadniczą student przedstawia swoje osiągnięcia związane z realizacją pracy inżynierskiej.

Egzamin dyplomowy kończący studia drugiego stopnia odbywa się przed komisją powołaną przez prodziekana ds. studiów, w której skład wchodzi przewodniczący, opiekun pracy magisterskiej oraz co najmniej dwóch egzaminatorów w tym recenzent. Przewodniczącym komisji jest prodziekan ds. studiów, w wyjątkowych sytuacjach prodziekan może wyznaczyć innego nauczyciela. Egzamin magisterski jest egzaminem ustnym. Obejmuje dyskusję nad pracą oraz egzamin z zakresu tematyki związanej ze specjalizacją (grupą magisterską) wybraną przez studenta na pierwszym semestrze studiów. Student odpowiada na dwa wylosowane pytania.

Egzamin dyplomowy odbywa się w języku, w którym prowadzone były studia. Na uzasadniony wniosek studenta, egzamin dyplomowy może odbyć się w innym języku.

Student lub promotor mogą wnioskować o przeprowadzenie otwartego egzaminu dyplomowego.

Wymogi stawiane pracom dyplomowym - ogrodnictwo

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 9/2021 Rady Programowej
Kierunku Studiów Ogrodnictwo z dnia 29 września 2021r.
w sprawie: określenia warunków, którym powinna odpowiadać praca dyplomowa

 

1. Przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej jest warunkiem koniecznym przystąpienia studenta do egzaminu dyplomowego. Studenci studiów pierwszego stopnia wykonują pracę dyplomową inżynierską, a drugiego stopnia – pracę magisterską.

2. Temat pracy dyplomowej powinien być zgodny z kierunkiem studiów, a praca może być realizowana w jednostkach naukowo-dydaktycznych Wydziału powiązanych z kierunkiem ogrodnictwo, także poza Wydziałem lub poza Uczelnią.

Tematy prac zgłaszają:

• kierownicy samodzielnych jednostek naukowo-dydaktycznych,

• studenci,

• przedsiębiorcy lub inne instytucje zewnętrzne.

Kierownik samodzielnej jednostki naukowo-dydaktycznej zgłaszając tematy prac dyplomowych bierze pod uwagę prowadzone w jednostce badania, w tym projekty finansowane ze środków zewnętrznych, dorobek naukowy zatrudnionych w niej nauczycieli akademickich oraz możliwości techniczne i organizacyjne pozwalające na ich realizację.

Student może zgłosić własną propozycję tematu pracy dyplomowej i sposób jej realizacji,
w szczególności gdy planowana praca:

• nawiązuje do działalności w studenckim ruchu naukowym,

• związana jest z zakładem pracy, w którym student jest zatrudniony,

• odpowiada potrzebom działalności gospodarczej prowadzonej przez studenta lub jego rodzinę.

Inicjatywa studenta wymaga uzgodnienia z przyszłym promotorem i zgody kierownika jednostki.

Przedsiębiorca lub inna instytucja zewnętrzna może zgłosić propozycję współpracy
w zakresie realizowania prac dyplomowych samodzielnym jednostkom naukowo-dydaktycznym lub dziekanowi.

Z inicjatywą nawiązania współpracy z jednostkami zewnętrznymi w tym zakresie może również wystąpić dziekan lub kierownik samodzielnej jednostki organizacyjnej.

3. Praca dyplomowa powinna weryfikować osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia. Ponadto, powinna stanowić spójny, logiczny tekst, napisany poprawnie, językiem właściwym dla danej dziedziny/dyscypliny. Wymogi redakcyjne dotyczące prac dyplomowych znajdują się na stronie Wydziału w zakładce „Informacja dotycząca pracy dyplomowej studenta”

4. Praca dyplomowa inżynierska jest samodzielnym, pisemnym opracowaniem o charakterze inżynierskim, obejmującym w szczególności:

• analizę techniczną lub procesową wybranej technologii, w aspekcie spełnienia wymagań ilościowych, jakościowych, ekonomicznych, energetycznych i in.

• wytworzenie i/lub charakterystykę nowego produktu/urządzenia/przedmiotu użytkowego,

• wytworzenie i/lub charakterystykę nowej technologii,

• inwentaryzację składników majątkowych i rzeczowych,

• projekt konstrukcyjny lub technologiczny, z odpowiednią dokumentacją i opisem,

• program komputerowy, realizujący opracowany algorytm użytkowy lub poznawczy, wraz z opisem metodyki jego wytworzenia,

• projekt stanowiska pomiarowego wraz z opisem jego budowy i zasad działania oraz opracowaniem wyników pomiarów,

• pomiary dokumentujące działanie maszyny lub instalacji technicznej,

• pozyskanie i charakterystykę materiału biologicznego,

• analizę metod selekcji i oceny materiałów hodowlanych,

• badanie rynku dla oceny zapotrzebowania na określone produkty.

Praca dyplomowa inżynierska nie powinna mieć charakteru literaturowego lub przeglądowego.

Praca dyplomowa inżynierska może być realizowana indywidualnie lub zespołowo (maksymalnie 3-osobowy zespół). W przypadku zespołowej realizacji pracy wymagane
jest jednoznaczne wskazanie dokładnego zakresu zrealizowanego przez każdego dyplomanta.

5. Praca dyplomowa magisterska powinna wykazać umiejętność definiowania
i rozwiązywania problemów oraz korzystania z metod badawczych w danej dyscyplinie. Przedmiotem pracy może być m. in. wykonanie zadania badawczego, rozwiązanie problemu technologicznego, opracowanie lub udoskonalenie metody badawczej/pomiarowej, itp. Powinna mieć charakter koncepcyjny, naukowo-badawczy oraz dowodzić pogłębionej wiedzy dyplomanta w zakresie kierunku kształcenia.

I. Układ pracy

Praca dyplomowa przygotowywana w oparciu o przeprowadzony eksperyment
ma następującą strukturę:

Strona tytułowa

Spis treści

Wstęp i cel pracy

Przegląd literatury

Materiał i metody badań

Wyniki

Dyskusja (nie wymagane dla prac koncepcyjnych i projektowych)

Wnioski (Podsumowanie dla prac koncepcyjnych i projektowych)

Spis literatury

Streszczenie w języku polskim

Tytuł i streszczenie w języku angielskim

Załączniki (ewentualnie)

Oświadczenia autora pracy (F4 i F5 ZR UPP nr 188/2019).

II. Złożenie pracy w Dziekanacie

Praca przed złożeniem w Dziekanacie musi zostać sprawdzona przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym, a raport z JSA dołączony do pracy.

Student, po akceptacji promotora poświadczonej podpisem na stronie tytułowej, składa trzy egzemplarze pracy dyplomowej.

Praca inżynierska - obwoluta miękka, dwa egzemplarze wydruk jednostronny; jeden egzemplarz wydruk dwustronny, może być czarno-biały.

Praca magisterska – dwa egzemplarze – wydruk jednostronny, obwoluta twarda; jeden egzemplarz - wydruk dwustronny, może być czarno-biały, obwoluta miękka.

Student po złożeniu pracy w Dziekanacie umieszcza jej wersję elektroniczną w Wirtualnym Dziekanacie na swoim koncie (najpóźniej trzy dni przed terminem obrony).

III. Wymogi regulaminowe

Wymogi formalne dotyczące prac dyplomowych zawarte są
w Regulaminie Studiów UPP § 48-50.

§ 48

1. Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem zagadnienia naukowego, artystycznego lub praktycznego albo dokonaniem technicznym lub artystycznym, prezentującym ogólną wiedzę i umiejętności studenta związane ze studiami na danym kierunku, poziomie i profilu oraz umiejętności samodzielnego analizowania
i wnioskowania.

2. Wykonana praca dyplomowa jest przedmiotem prawa autorskiego. Majątkowe prawo autorskie do pracy dyplomowej przysługuje Uniwersytetowi w zakresie objętym odrębnymi przepisami.

3. Warunki, którym powinna odpowiadać praca dyplomowa określa rada programowa kierunku studiów.

4. Prodziekan ds. studiów zatwierdza temat pracy dyplomowej, który powinien być ustalony nie później niż rok przed planowanym terminem ukończenia studiów.

5. Praca dyplomowa jest przygotowywana pod kierunkiem osoby, która posiada co najmniej stopień doktora.

6. Praca dyplomowa, przygotowana w języku polskim, zawiera streszczenie w języku angielskim.

7. Praca dyplomowa może być, za zgodą prodziekana ds. studiów, napisana w języku obcym, wówczas powinna zawierać obszerne streszczenie w języku polskim i streszczenie w języku angielskim. Recenzję takiej pracy należy przygotować w języku polskim i obcym

8. Jeżeli praca dyplomowa jest pracą pisemną, Uniwersytet sprawdza ją przed egzaminem dyplomowym z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego, który zapewnia wsparcie w zakresie przeciwdziałania naruszeniom przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

9. W przypadku gdy w pracy dyplomowej stanowiącej podstawę nadania tytułu zawodowego osoba ubiegająca się o ten tytuł przypisała sobie autorstwo istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu lub ustalenia naukowego, Rektor, w drodze decyzji administracyjnej, stwierdza nieważność dyplomu.

§ 49

1. Student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową w terminie określonym przez prodziekana ds. studiów, nie później jednak niż:

1) do 31 stycznia – na studiach kończących się w semestrze zimowym;

2) do 30 czerwca – na studiach kończących się w semestrze letnim.

2. Prodziekan ds. studiów może przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej o 3 miesiące. W uzasadnionych przypadkach rada programowa kierunku studiów może ten termin przedłużyć o dalsze 3 miesiące.

3. W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową, która mogłaby mieć wpływ na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, prodziekan ds. studiów wyznacza osobę, która przejmie obowiązki związane z kierowaniem pracą.

§ 50

1. Pracę dyplomową ocenia promotor i wyznaczony przez prodziekana ds. studiów recenzent. Recenzent musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora, jednak nie niższy niż promotor.

2. Ocena pracy dyplomowej jest średnią arytmetyczną wyliczoną z ocen: promotora i recenzenta. Średnia ta jest wpisywana do protokołu egzaminu dyplomowego.

3. W przypadku, gdy jedna z wystawionych ocen jest niedostateczna, prodziekan ds. studiów wyznacza dodatkowego recenzenta, którego ocena jest rozstrzygająca.

4. Ocena niedostateczna z pracy dyplomowej jest podstawą do skierowania studenta na powtarzanie semestru.

5. Recenzje pracy dyplomowej są jawne, za wyjątkiem przypadku, gdy przedmiot pracy jest objęty tajemnicą prawnie chronioną.

Procedurę dyplomowania określa
Zarządzenia Rektora UPP nr 188/2019 z dnia 23 grudnia 2019 roku.

Terminarz dyplomowania niestacjonarne pierwszego stopnia - ogrodnictwo

Załącznik nr 2 do Uchwały nr 7/2021 Rady Programowej Kierunku Studiów Ogrodnictwo z 29.09.2021 r.

 

Terminarz dyplomowania[1]

dla osób kończących studia w roku akademickim 2022/2023

na kierunku Ogrodnictwo

studia niestacjonarne pierwszego stopnia

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

 

Działanie

Termin do:

1. Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

26 listopada 2021r.

2. Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej u opiekuna grupy seminaryjnej.

14 stycznia 2022r.

3. Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

24 stycznia 2022r.

4. Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

31 stycznia 2022r.

5. Sprawdzenie pracy przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

przed złożeniem pracy w dziekanacie

6. Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz z raportem JSA.

do 30 czerwca 2023 r., nie później niż 2 tyg. przed planowanym egzaminem dyplomowym

7. Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

nie później niż 3 dni przed planowanym egzaminem dyplomowym

8. Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

1 do 14 lipca 2023

 

[1] Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Terminarz dyplomowania II stopnia 2022/2023 - ogrodnictwo

Załącznik nr 3 do Uchwały nr 7/2021 Rady Programowej Kierunku Studiów Ogrodnictwo z 29.09.2021 r.

Terminarz dyplomowania1

w roku akademickim 2022/2023

na studiach stacjonarnych drugiego stopnia kierunku ogrodnictwo

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

 

Działanie

Termin do:

     

1.

Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

21.03.2022 r.

     

2.

Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej

11.04.2022 r.

 

u opiekuna grupy seminaryjnej

 
     

3.

Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

25.04.2022 r.

     

4.

Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

08.05.2022 r.

     
 

5. Sprawdzenie pracy dyplomowejprzez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

czerwiec-lipiec 2023 r.

     

6.

Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz

do 30.06.2023 r., ale nie

 

z raportem JSA.

później niż 2 tyg. przed

   

planowanym

   

egzaminem

   

dyplomowym*

     

7.

Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej

nie później niż 2 dni

 

pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

przed planowanym

   

egzaminem dyplomowym*

     

8.

Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

20.06 -15.07.2023 r.

   

18.09 -22.09.2023 r. *

     
  • w wyjątkowych sytuacjach, po uzyskaniu zgody prodziekana na przedłużenieterminu

złożenia pracy magisterskiej

Recenzje prac są jawne. Student powinien zapoznać się z nimi przed egzaminem, by móc się ustosunkować do uwag w nich zawartych.

1 Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Terminarz dyplomowania stacjonarne pierwszego stopnia - ogrodnictwo

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 7/2021 Rady Programowej Kierunku Studiów Ogrodnictwo z dnia 29.09.2021 r.

 

Terminarz dyplomowania[1]

dla osób kończących studia w roku akademickim 2022/2023

na kierunku ogrodnictwo

studia stacjonarne pierwszego stopnia

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii

 

Działanie

Termin do:

1. Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

28 listopada 2021r.

2. Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej u opiekuna grupy seminaryjnej

13 stycznia 2022r.

3. Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

20 stycznia 2022r.

4. Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

28 stycznia 2022r.

5. Sprawdzenie pracy przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

przed złożeniem pracy w dziekanacie

6. Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz z raportem JSA.

do 13 stycznia 2023r., nie później niż 2 tyg. przed planowanym egzaminem dyplomowym

7. Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

nie później niż 3 dni przed planowanym egzaminem dyplomowym

8. Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

30 stycznia -

- 10 lutego 2023

 

[1] Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Sposob i tryb odbywania oraz zaliczania praktyki - ogrodnictwo

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 10/2021 Rady Programowej Kierunku Studiów Ogrodnictwo z dnia 29 września 2021 roku.

Sposób i tryb odbywania oraz zaliczania studenckiej praktyki
na kierunku ogrodnictwo

Praktyka zawodowa – studia I stopnia

  1. Celem praktyki jest poznanie podstawowych technologii uprawy roślin ogrodniczych, budowy i wyposażenia obiektów ogrodniczych, praktyczne opanowanie techniki wykonywania ważniejszych prac zawodowych, zdobycie doświadczenia w pracy samodzielnej i zespołowej przy wykonywaniu obowiązków zawodowych, pogłębienie zainteresowania i zamiłowania do przyszłego zawodu. Szczegółowe efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, jakie student osiąga w trakcie praktyki podane są w karcie przedmiotu.
  2. Na studiach stacjonarnych obowiązuje praktyka 12-tygodniowa. Na II semestrze studiów 2- tygodniowe praktyki wakacyjne realizowane są w stacjach doświadczalnych UPP. Natomiast 10-tygodniowa praktyka w semestrze VI składa się z praktyki rotacyjnej (6 tygodni), którą studenci odbywają w Stacji Doświadczalnej Marcelin w Poznaniu, kolekcji roślin ozdobnych ul. Dąbrowskiego 159 i Rolniczo-Sadowniczym Gospodarstwie Doświadczalnym w Przybrodzie oraz z praktyki indywidualnej (4 tygodnie).
  3. Na studiach niestacjonarnych obowiązuje 12-tygodniowa praktyka indywidualna, realizowana do końca października VII semestru.
  4. Praktykę indywidualną, która może być realizowana w kraju lub za granicą, studenci odbywają w wybranych przez siebie przedsiębiorstwach, gospodarstwach oraz instytucjach i jednostkach administracji związanych z kierunkiem studiów. Istnieje również możliwość odbycia tej praktyki w ww. stacjach doświadczalnych UPP. Studentów obowiązuje ten sam czas pracy jak pracowników danego gospodarstwa, a także odbywanie dyżurów w dni wolne. Student jest zobowiązany ubezpieczyć się od następstw nieszczęśliwych wypadków, a obowiązkiem instytucji przyjmującej jest przeprowadzenie wstępnego szkolenia BHP.
  5. Podczas praktyki rotacyjnej studenci podlegają przebywającemu stale w gospodarstwie zakładowemu opiekunowi praktyk. Ze strony Uczelni nad realizacją programu praktyk opiekę sprawuje powołany przez prodziekana ds. studiów, nauczyciel akademicki – koordynator praktyk, do którego zadań należy: ocena instytucji przyjmujących na praktyki pod kątem możliwości realizacji ramowego programu praktyk i osiągania założonych efektów kształcenia, nadzór nad zawieraniem umów o odbycie praktyki, kontrola przebiegu praktyk, sprawowanie nadzoru nad zapewnieniem studentowi odpowiednich warunków pracy i właściwego wykonania praktyk.
  6. Na praktyce studenci są zobowiązani do prowadzenia dziennika praktyk, który jest zaliczany przez zakładowego opiekuna praktyk. W dzienniku zapisuje się informacje o czynnościach wykonywanych w poszczególnych dniach praktyki (dzień i godziny odbywania praktyk, opis wykonywanych czynności, uwagi, obserwacje i wnioski).
  7. Zaliczenie praktyki dwutygodniowej (II semestr, studia stacjonarne) i 12-tygodniowej (studia niestacjonarne) odbywa się na podstawie dziennika praktyk. Zaliczenie praktyki na VI semestrze odbywa się na podstawie dziennika praktyk i egzaminu, który obejmuje zakres wiadomości zgodny z kierunkiem oraz specjalnością studiów. Zaliczenie praktyki oraz wpisy do elektronicznego protokołu w Wirtualnym Dziekanacie dokonywane są przez koordynatora praktyk.
  8. Studenci wyróżniający się w czasie praktyki inicjatywą, wiedzą, umiejętnościami praktycznymi oraz nienaganną postawą na wniosek opiekuna praktyki mogą być nagrodzeni.
  9. Na początku roku akademickiego koordynator praktyk przygotowuje i ogłasza na stronie internetowej Wydziału terminarz i ramowy program studenckich praktyk zawodowych.
  10. Student może ubiegać się o zwolnienie w całości lub w części z obowiązku odbycia praktyki zawodowej po spełnieniu warunków określonych w Uchwale nr 156/2014 Senatu UPP z dnia 23 kwietnia 2014 roku. Na podstawie ww. Uchwały zwolnienie z praktyk może nastąpić w oparciu o udokumentowaną pracę w sektorze związanym z kierunkiem studiów, z precyzyjnym określeniem rodzaju wykonywanej pracy i zajmowanego stanowiska.
  11. Szczegółowe zasady organizacji studenckiej praktyki zawodowej w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu określa Zarządzenie nr 43/2014 Rektora UPP z dnia 7 maja 2014 roku w sprawie wprowadzenia procedury organizacji studenckich praktyk zawodowych, które zawiera między innymi wzory: umowy o organizację studenckiej praktyki zawodowej i Dziennika Praktyk oraz Zarządzenie nr 81/2015 Rektora UPP z dnia 30 lipca 2015 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr 43/2014 Rektora UPP z dnia 7 maja 2014 roku.
  12. W sytuacjach nadzwyczajnych, jak np. stan epidemii, sposób i tryb odbywania praktyk powinien zostać dostosowany, przez prodziekana ds. studiów w porozumieniu z koordynatorem praktyk, do obowiązujących w danym okresie Zarządzeń Rektora UPP.

Praktyka dyplomowa- studia drugiego stopnia

  1. Na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych II stopnia, podczas I roku studiów realizowane są 4-tygodniowe praktyki dyplomowe w okresie wakacyjnym. Praktyki te studenci odbywają w Katedrach, w których wykonują swoje prace magisterskie. Zaliczenie praktyk potwierdzone jest wpisem do Wirtualnego Dziekanatu przez opiekuna grupy magisterskiej.

Zakres i forma egzaminu dyplomowego na kierunku - architektura krajobrazu

Zakres i forma egzaminu dyplomowego na kierunku architektura krajobrazu

 

Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego jest:

- uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w planie studiów,

- uzyskanie niezbędnej liczby punktów ECTS,

- złożenie pracy dyplomowej w Dziekanacie i pozytywne oceny tej pracy oraz dostarczenie raportu po wprowadzeniu pracy do systemu JSA,

- umieszczenie pracy w Uczelnianym Repozytorium Prac Dyplomowych.

Egzamin dyplomowy kończący studia pierwszego stopnia odbywa się przed komisją powołaną przez prodziekana ds. studiów, w której skład wchodzi przewodniczący i nie mniej niż dwóch egzaminatorów. Przewodniczącym komisji jest prodziekan ds. studiów lub wyznaczony przez niego nauczyciel. Egzamin inżynierski jest egzaminem ustnym, w trakcie, którego student odpowiada na trzy wylosowane pytania z zakresu tematyki związanej z grupą inżynierską, wybraną przez niego na piątym semestrze studiów.Przed częścią zasadniczą egzaminu student przedstawia swoje osiągnięcia związane z realizacją pracy inżynierskiej.

Egzamin dyplomowy kończący studia drugiego stopnia odbywa się przed komisją powołaną przez prodziekana ds. studiów, w której skład wchodzi przewodniczący, opiekun pracy magisterskiej oraz co najmniej dwóch egzaminatorów, w tym recenzent. Przewodniczącym komisji jest prodziekan ds. studiów, w wyjątkowych sytuacjach prodziekan może wyznaczyć innego nauczyciela. Egzamin magisterski jest egzaminem ustnym. Obejmuje dyskusję nad pracą oraz egzamin z zakresu tematyki związanej z modułem wybranym przez studenta podczas rekrutacji na II stopień studiów. Student odpowiada na dwa wylosowane pytania.

Egzamin dyplomowy odbywa się w języku, w którym prowadzone były studia. Na uzasadniony wniosek studenta, egzamin dyplomowy może odbyć się w innym języku.

Student lub promotor mogą wnioskować o przeprowadzenie otwartego egzaminu dyplomowego.

Wymogi stawiane pracom dyplomowym - architektura krajobrazu

Warunki, którym powinna odpowiadać praca dyplomowa na kierunku Architektura krajobrazu

§ 1

1. Przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej jest warunkiem koniecznym przystąpienia studenta do egzaminu dyplomowego. Studenci studiów pierwszego stopnia wykonują pracę dyplomową inżynierską, a drugiego stopnia – pracę magisterską.

2. Temat pracy dyplomowej musi być zgodny z kierunkiem studiów, a praca może być realizowana w jednostkach naukowo-dydaktycznych Wydziału także poza Wydziałem, a nawet poza Uczelnią.

Tematy prac zgłaszają:

• kierownicy samodzielnych jednostek naukowo-dydaktycznych,

• studenci,

• przedsiębiorcy lub inne instytucje zewnętrzne.

Kierownik samodzielnej jednostki naukowo-dydaktycznej zgłaszając tematy prac dyplomowych bierze pod uwagę prowadzone w jednostce badania, w tym projekty finansowane ze środków zewnętrznych, dorobek naukowy zatrudnionych w niej nauczycieli akademickich oraz możliwości techniczne i organizacyjne pozwalające na ich realizację.

Student może zgłosić własną propozycję tematu pracy dyplomowej i sposób jej realizacji,
w szczególności gdy planowana praca:

• nawiązuje do działalności w studenckim ruchu naukowym,

• związana jest z zakładem pracy, w którym student jest zatrudniony,

• odpowiada potrzebom działalności gospodarczej prowadzonej przez studenta lub jego rodzinę.

Inicjatywa studenta wymaga uzgodnienia z przyszłym promotorem i zgody kierownika jednostki.

Przedsiębiorca lub inna instytucja zewnętrzna może zgłosić propozycję współpracy
w zakresie realizowania prac dyplomowych samodzielnym jednostkom naukowo-dydaktycznym lub dziekanowi.

Z inicjatywą nawiązania współpracy z jednostkami zewnętrznymi w tym zakresie może również wystąpić dziekan lub kierownik samodzielnej jednostki organizacyjnej.

3. Praca dyplomowa powinna weryfikować osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia. Ponadto, powinna stanowić spójny, logiczny tekst, napisany poprawnie, językiem właściwym dla danej dziedziny/dyscypliny. Wymogi redakcyjne dotyczące prac dyplomowych znajdują się na stronie Wydziału w zakładce „Informacja dotycząca pracy dyplomowej studenta”.

4. Praca dyplomowa inżynierska jest samodzielnym, pisemnym opracowaniem o charakterze inżynierskim, obejmującym w szczególności:

projekt zagospodarowania terenu z zakresu architektury krajobrazu, z odpowiednią dokumentacją i opisem,

projekt rewaloryzacji zabytkowego obiektu ogrodowego lub parkowego, z odpowiednią dokumentacją, analizą i opisem,

waloryzację przyrodniczą obiektów architektury krajobrazu,

analizę techniczną lub procesową wybranej technologii, w aspekcie spełnienia wymagań ilościowych, jakościowych, ekonomicznych, energetycznych i in.,

wytworzenie i/lub charakterystykę nowego produktu/urządzenia/przedmiotu użytkowego,

wytworzenie i/lub charakterystykę nowej technologii,

inwentaryzację składników majątkowych i rzeczowych,

projekt konstrukcyjny lub technologiczny, z odpowiednią dokumentacją i opisem,

program komputerowy, realizujący opracowany algorytm użytkowy lub poznawczy, wraz z opisem metodyki jego wytworzenia,

projekt stanowiska pomiarowego wraz z opisem jego budowy i zasad działania oraz opracowaniem wyników pomiarów,

pomiary dokumentujące działanie maszyny lub instalacji technicznej,

pozyskanie i charakterystykę materiału biologicznego,

analizę metod selekcji i oceny materiałów hodowlanych,

badanie rynku dla oceny zapotrzebowania na określone produkty.

Praca dyplomowa inżynierska nie powinna mieć charakteru literaturowego lub przeglądowego.

Praca dyplomowa inżynierska może być realizowana indywidualnie lub zespołowo (maksymalnie 3-osobowy zespół). W przypadku zespołowej realizacji pracy wymagane
jest jednoznaczne wskazanie dokładnego zakresu zrealizowanego przez każdego dyplomanta.

5. Praca dyplomowa magisterska powinna wykazać umiejętność definiowania
i rozwiązywania problemów oraz korzystania z metod badawczych w danej dyscyplinie. Przedmiotem pracy może być m. in. wykonanie zadania badawczego, rozwiązanie problemu technologicznego, opracowanie lub udoskonalenie metody badawczej/pomiarowej, itp. Powinna mieć charakter koncepcyjny, naukowo-badawczy oraz dowodzić pogłębionej wiedzy dyplomanta w zakresie kierunku kształcenia.

§ 2

I. Układ pracy

Praca dyplomowa przygotowywana w oparciu o przeprowadzony eksperyment
ma następującą strukturę:

Strona tytułowa

Spis treści

Wstęp i cel pracy

Przegląd literatury

Teren, materiał i metody badań

Wyniki

Dyskusja/Podsumowanie/Wnioski

Spis literatury

Streszczenie w języku polskim

Tytuł i streszczenie w języku angielskim

Załączniki (ewentualnie)

Oświadczenia autora pracy (F4 i F5 ZR UPP nr 188/2019).

II. Złożenie pracy w Dziekanacie

Praca przed złożeniem w Dziekanacie musi zostać sprawdzona przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym.

Student, po akceptacji promotora poświadczonej podpisem na stronie tytułowej, składa trzy egzemplarze pracy dyplomowej wraz z raportem JSA.

Praca inżynierska - obwoluta miękka, dwa egzemplarze wydruk jednostronny; jeden egzemplarz wydruk dwustronny, może być czarno-biały.

Praca magisterska – dwa egzemplarze – wydruk jednostronny, obwoluta twarda; jeden egzemplarz - wydruk dwustronny, może być czarno-biały, obwoluta miękka.

Student po złożeniu pracy w Dziekanacie umieszcza jej wersję elektroniczną w Wirtualnym Dziekanacie na swoim koncie (najpóźniej trzy dni przed terminem obrony).

 

§ 3

Wymogi regulaminowe dotyczące prac dyplomowych

Procedurę dyplomowania określa
Zarządzenia Rektora UPP nr 188/2019 z dnia 23 grudnia 2019 roku.

Wymogi formalne dotyczące prac dyplomowych zawarte są
w Regulaminie Studiów UPP § 48-50.

§ 48

1. Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem zagadnienia naukowego, artystycznego lub praktycznego albo dokonaniem technicznym lub artystycznym, prezentującym ogólną wiedzę i umiejętności studenta związane ze studiami na danym kierunku, poziomie i profilu oraz umiejętności samodzielnego analizowania
i wnioskowania.

2. Wykonana praca dyplomowa jest przedmiotem prawa autorskiego. Majątkowe prawo autorskie do pracy dyplomowej przysługuje Uniwersytetowi w zakresie objętym odrębnymi przepisami.

3. Warunki, którym powinna odpowiadać praca dyplomowa określa rada programowa kierunku studiów.

4. Prodziekan ds. studiów zatwierdza temat pracy dyplomowej, który powinien być ustalony nie później niż rok przed planowanym terminem ukończenia studiów.

5. Praca dyplomowa jest przygotowywana pod kierunkiem osoby, która posiada co najmniej stopień doktora.

6. Praca dyplomowa, przygotowana w języku polskim, zawiera streszczenie w języku angielskim.

7. Praca dyplomowa może być, za zgodą prodziekana ds. studiów, napisana w języku obcym, wówczas powinna zawierać obszerne streszczenie w języku polskim i streszczenie w języku angielskim. Recenzję takiej pracy należy przygotować w języku polskim i obcym

8. Jeżeli praca dyplomowa jest pracą pisemną, Uniwersytet sprawdza ją przed egzaminem dyplomowym z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego, który zapewnia wsparcie w zakresie przeciwdziałania naruszeniom przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

9. W przypadku gdy w pracy dyplomowej stanowiącej podstawę nadania tytułu zawodowego osoba ubiegająca się o ten tytuł przypisała sobie autorstwo istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu lub ustalenia naukowego, Rektor, w drodze decyzji administracyjnej, stwierdza nieważność dyplomu.

§ 49

1. Student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową w terminie określonym przez prodziekana ds. studiów, nie później jednak niż:

1) do 31 stycznia – na studiach kończących się w semestrze zimowym;

2) do 30 czerwca – na studiach kończących się w semestrze letnim.

2. Prodziekan ds. studiów może przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej o 3 miesiące. W uzasadnionych przypadkach rada programowa kierunku studiów może ten termin przedłużyć o dalsze 3 miesiące.

3. W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową, która mogłaby mieć wpływ na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, prodziekan ds. studiów wyznacza osobę, która przejmie obowiązki związane z kierowaniem pracą.

§ 50

1. Pracę dyplomową ocenia promotor i wyznaczony przez prodziekana ds. studiów recenzent. Recenzent musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora, jednak nie niższy niż promotor.

2. Ocena pracy dyplomowej jest średnią arytmetyczną wyliczoną z ocen: promotora i recenzenta. Średnia ta jest wpisywana do protokołu egzaminu dyplomowego.

3. W przypadku, gdy jedna z wystawionych ocen jest niedostateczna, prodziekan ds. studiów wyznacza dodatkowego recenzenta, którego ocena jest rozstrzygająca.

4. Ocena niedostateczna z pracy dyplomowej jest podstawą do skierowania studenta na powtarzanie semestru.

5. Recenzje pracy dyplomowej są jawne, za wyjątkiem przypadku, gdy przedmiot pracy jest objęty tajemnicą prawnie chronioną.

Terminarz dyplomowania pierwszego stopnia stacjonarne - architektura krajobrazu

Terminarz dyplomowania[1]

dla osób kończących studia w roku akademickim 2022/2023

na kierunku Architektura krajobrazu

studia stacjonarne pierwszego stopnia

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii 

 

Działanie

Termin do:

  1. Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

28 listopada 2021r.

  2. Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej w dziekanacie.

13 stycznia 2022r.

  3. Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

20 stycznia 2022r.

  4. Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

28 stycznia 2022r.

  5. Sprawdzenie pracy przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

przed złożeniem pracy w dziekanacie

  6. Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz z raportem JSA.

do 13 stycznia 2023r., nie później niż 2 tyg. przed planowanym egzaminem dyplomowym

  7. Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

nie później niż 3 dni przed planowanym egzaminem dyplomowym

  8. Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

30 stycznia -

- 10 lutego 2023

 

[1] Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Terminarz dyplomowania pierwszego stopnia niestacjonarne - architektura krajobrazu

Terminarz dyplomowania[1]

dla osób kończących studia w roku akademickim 2022/2023

na kierunku Architektura krajobrazu

studia niestacjonarne pierwszego stopnia

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii 

 

Działanie

Termin do:

  1. Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

26 listopada 2021r.

  2. Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej w dziekanacie.

14 stycznia 2022r.

  3. Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

24 stycznia 2022r.

  4. Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

31 stycznia 2022r.

  5. Sprawdzenie pracy przez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

przed złożeniem pracy w dziekanacie

  6. Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz z raportem JSA.

do 30 czerwca 2023 r., nie później niż 2 tyg. przed planowanym egzaminem dyplomowym

  7. Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

nie później niż 3 dni przed planowanym egzaminem dyplomowym

  8. Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

1 do 14 lipca 2023

 

[1] Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Terminarz dyplomowania drugiego stopnia stacjonarne 2022-2023 - architektura krajobrazu

Terminarz dyplomowania1

w roku akademickim 2022/2023

na studiach stacjonarnych drugiego stopnia kierunku architektura krajobrazu

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii 

 

 

Działanie

Termin do:

     

1.

Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

21.03.2022 r.

     

2.

Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej w

11.04.2022 r.

 

dziekanacie.

 
     

3.

Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

25.04.2022 r.

     

4.

Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

08.05.2022 r.

     
 

5. Sprawdzenie pracy dyplomowejprzez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

czerwiec-lipiec 2023 r.

     

6.

Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz

do 30.06.2023 r., ale nie

 

z raportem JSA.

później niż 2 tyg. przed

   

planowanym

   

egzaminem

   

dyplomowym*

     

7.

Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej

nie później niż 2 dni

 

pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

przed planowanym

   

egzaminem dyplomowym*

     

8.

Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

20.06 -15.07.2023 r.

   

18.09 -22.09.2023 r. *

     
  • w wyjątkowych sytuacjach, po uzyskaniu zgody prodziekana na przedłużenie terminu złożenia pracy magisterskiej

Recenzje prac są jawne. Student powinien zapoznać się z nimi przed egzaminem, by móc się ustosunkować do uwag w nich zawartych.

1 Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Terminarz dyplomowania drugiego stopnia niestacjonarne 2022-2023 - architektura krajobrazu

Terminarz dyplomowania1

w roku akademickim 2022/2023

na studiach niestacjonarnych drugiego stopnia kierunku architektura krajobrazu

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii 

 

 

Działanie

Termin do:

     

1.

Opracowanie i ogłoszenie tematów prac dyplomowych.

28 listopada 2021r.

     

2.

Przygotowanie karty pracy dyplomowej i złożenie jej w

13 stycznia 2022r.

 

dziekanacie.

 
     

3.

Zaakceptowanie tematów przez przewodniczącego RPKS.

28 stycznia 2022r.

     

4.

Zatwierdzenie tematów przez prodziekana ds. studiów.

11 lutego 2022r.

     
 

5. Sprawdzenie pracy dyplomowejprzez promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym (JSA).

czerwiec-lipiec 2023 r.

     

6.

Złożenie prac dyplomowych w dziekanacie wraz

do 30.06.2023 r., ale nie

 

z raportem JSA.

później niż 2 tyg. przed

   

planowanym

   

egzaminem

   

dyplomowym*

     

7.

Umieszczenie przez dyplomanta wersji elektronicznej

nie później niż 2 dni

 

pracy w Wirtualnym Dziekanacie.

przed planowanym

   

egzaminem dyplomowym*

     

8.

Planowane terminy egzaminów dyplomowych.

20.06 -15.07.2023 r.

   

18.09 -22.09.2023 r. *

     
  • w wyjątkowych sytuacjach, po uzyskaniu zgody prodziekana na przedłużenie terminu złożenia pracy magisterskiej

Recenzje prac są jawne. Student powinien zapoznać się z nimi przed egzaminem, by móc się ustosunkować do uwag w nich zawartych.

1 Terminarz powinien zostać upubliczniony najpóźniej 15 miesięcy przed datą złożenia pracy dyplomowej w dziekanacie.

Sposób i tryb odbywania praktyki - architektura krajobrazu

Sposób i tryb odbywania oraz zaliczania praktyki zawodowej

na kierunku Architektura krajobrazu

 

1. Celem praktyki jest poznanie procesów: planowania, projektowania, negocjacji ze zleceniodawcą, wykonawstwa i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu, a także poznanie podstawowych przesłanek zarządzania, praktyczne opanowanie techniki wykonywania ważniejszych prac zawodowych, zdobycie doświadczenia w pracy samodzielnej i zespołowej przy wykonywaniu obowiązków zawodowych oraz pogłębienie zainteresowania przyszłym zawodem.

2. Na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia obowiązuje 8- tygodniowa indywidualna praktyka zawodowa, która jest realizowana na IV (4 tygodnie) i VI (4 tygodnie) semestrze studiów.

3. Praktykę, która może być realizowana w kraju lub za granicą, studenci odbywają w wybranych przez siebie przedsiębiorstwach lub instytucjach związanych z kierunkiem studiów. Istnieje również możliwość odbycia tej praktyki w Stacji Doświadczalnej Marcelin w Poznaniu lub w Zakładzie Doświadczalno-Dydaktycznym Arboretum Leśne w Zielonce.

4. Podczas praktyki studenci podlegają przebywającemu stale w przedsiębiorstwie lub gospodarstwie zakładowemu opiekunowi praktyk. Ze strony Uczelni nad realizacją programu praktyk opiekę sprawuje powołany przez dziekana, nauczyciel akademicki – koordynator praktyk, do którego zadań należy kontrola przebiegu praktyk.

5. Student jest zobowiązany ubezpieczyć się od następstw nieszczęśliwych wypadków, a obowiązkiem instytucji przyjmującej jest przeprowadzenie wstępnego szkolenia BHP.

6. Na praktyce studenci są zobowiązani do prowadzenia dziennika praktyk, który jest podpisywany przez opiekuna praktyk. W dzienniku praktyk zapisuje się informacje o czynnościach wykonywanych w poszczególnych dniach praktyki (dzień i godziny odbywania praktyk, opis wykonywanych czynności, uwagi, obserwacje i wnioski).

7. Dziennik praktyk stanowi podstawowy wymóg zaliczenia praktyki. Dodatkowo, w celu weryfikacji efektów kształcenia, studenci zobowiązani są dołączyć, podpisaną przez zakładowego opiekuna praktyk, kopię: jednego projektu koncepcyjnego wykonanego w trakcie praktyk projektowych lub opracowania dotyczącego pielęgnacji obiektu architektury krajobrazu. Praktyki kończą się dyskusją nad wykonanymi projektami i pracami wykonywanymi podczas praktyk. Zaliczenie praktyki oraz wpisy do elektronicznego protokołu w Wirtualnym Dziekanacie dokonywane są przez koordynatora praktyk.

8. Na początku roku akademickiego koordynator praktyk przygotowuje i ogłasza na stronie internetowej Wydziału terminarz i ramowy program studenckich praktyk zawodowych.

9. Student może ubiegać się o zwolnienie w całości lub w części z obowiązku odbycia praktyki zawodowej po spełnieniu warunków określonych w Uchwale nr 156/2014 Senatu UPP z dnia 23 kwietnia 2014 roku. Na podstawie ww. Uchwały zwolnienie z praktyk może nastąpić w oparciu o udokumentowaną pracę w sektorze związanym z kierunkiem studiów, z precyzyjnym określeniem rodzaju wykonywanej pracy i zajmowanego stanowiska.

10. Szczegółowe zasady organizacji studenckiej praktyki zawodowej w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu określa Zarządzenie nr 43/2014 Rektora UPP z dnia 7 maja 2014 roku w sprawie wprowadzenia procedury organizacji studenckich praktyk zawodowych, które zawiera między innymi wzory: umowy o organizację studenckiej praktyki zawodowej i Dziennika Praktyk oraz Zarządzenie nr 81/2015 Rektora UPP z dnia 30 lipca 2015 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr 43/2014 Rektora UPP z dnia 7 maja 2014 roku.  

11. W sytuacjach nadzwyczajnych, jak np. stan epidemii, sposób i tryb odbywania praktyk powinien zostać dostosowany, przez Prodziekana ds. studiów w porozumieniu z koordynatorem praktyk, do obowiązujących w danym okresie Zarządzeń Rektora UPP.